måndag 26 januari 2015

Dag 85

Jag har hört talas om morsvila men tror det bra kunde införas farsvila också. Efter att ha varit hemma med barnen i nästan en vecka då jag själv varit sjuk är jag nu äntligen på bättringsvägen. Den veckan höll på att ta kål på mig och överlevde endast tack vare finrexin, burana, barnkanalen och youtube. Nu är resten av gänget sjuka så jag fortsätter att ta han om hus och hem men åtminstone börjar krafterna komma tillbaka.
Tänker än en gång vilket knasigt system det är egentligen. Hur den som är hemma med barnen är otroligt utsatt ifall den person själv blir sjuk. En vanlig knegare tar sjukledigt men det går inte för den förälder som är hemma. Jobbet där hemma ska skötas. Det ska fixas mat, matas, bytas blöjor, nattas, tröstas och torkas tårar. Ingen skillnad i vilket skick du är i. Jovisst kan din jobbande partner ta tjänstledigt utan lön och hjälpa till hemma. Då är du som är hemma den högavlönade av er två för stunden åtminstone.
Ändå är detta bara en vanlig flunssa och livet kommer att återvända men då man är mitt upp i det så känns det lite extra svårt ibland.

1 kommentar: